NM master

Postet av Driv Idrettslag - Sykkel den 9. Jul 2014

Sist helg ble NM.MASTER i sykkel arrangert i vårt nærområde. Master er for aldersklassene fra 30 år og oppover, og det stiller mange sterke ryttere opp med enkelte som tidligere aktive i Norges-eliten. Oslo-klubben IF FRØY stod i år som arrangør, og de hadde laget fine løyper i Follo-området. Lørdag 5. juli ble tempo-rittet arrangert med start fra Siggerud-hallen og med vending på slettene før Ski. Løypa var karakterisert som svært hard, med mange bakker og krevende svinger. Det var også til dels vind som preget en del av rytterne.

Driv IL Sykkelgruppe hadde 2 påmeldte til tempo. Det var Erik Bøhler Hansen i klasse M30-34 og Monica Godtfredsen i klasse K40-44. Begge fikk bryne seg mot de beste i landet. Erik kjørte jevnt bra, men var ikke helt fornøyd med dagsformen. Resultatet ble en sterk 6. plass Monica Godtfredsen, en av Driv’s sterke kvinnelige ryttere, og fra Flateby, var spent før starten. Normal spenning knyttet opp mot spenningen i forhold til et langt skadeavbrekk tidligere i vår. Hun startet i et fornuftig tempo, og klarte å holde trykket hele veien. Resultatet ble en imponerende 3. plass med plass på seierspallen. Monica har, gjennom sin teknikk på temposykkelen, mange fine ritt foran seg.

Søndag 6. juli var det klart for fellesstart. Driv stilte med imponerende 6 stykker på startstreken. Det er veldig tilfredsstillende at en så vidt liten klubb klarer å mønstre 6 stykker til start i NM. Nok en tøff dag ventet rytterne, i en knallhard løype fra Ås, langs Årungen til Vinterbro. Der «knekker» løypa opp mot Nordby, og den krevende Nordbybakken krevde sitt for mange. Igjen imponerte Driv-rytterne, og alle gjorde en hederlig figur i den tøffe løypa. De fleste hadde nok ønske om litt sterkere ben og bedre form, men samtlige fikk hederlige plasseringer.

Deltagere Fellesstart: Monica Godfredsen 5. plass i K40-44 Erik B Hansen 11. plass i M30-34 Njål Eirik Haug 19. plass i M-40-44 Dag Holtop 33. plass i M50-54 Viggo Birger Hansen 15. plass i M55-59

Det rettes også en stor takk til alle de som stilte opp i støtteapparatet. Det er tvingende nødvendig med god support både før, under og etter rittet. Også der har Driv en imponerende mannskapsliste. Det blir spennende å følge utviklingen i Driv Sykkelgruppe. Etter ferien arrangeres det flere lokale ritt, med hovedvekt på å øke rekrutteringen og å få etablert en egen barne- og ungdomsgruppe etter hvert. Sykkelsporten er i vinden som aldri før, og det bør også vises blant de unge i Enebakk etter hvert.

Link til resultater. http://nmmastersykkel2014.no/resultater

Takk til Atle Killerud som stadig gir oss fyldige og flotte rapporter fra ritt!