Helt Kalas!!

Postet av Driv Idrettslag - Sykkel den 12. Mai 2019

For en sykkelfest det ble!

Onsdag 8. mai var det sykkelfest på Drivplassen i bygda vår. Det kom syklister fra fjern og nær, spesielt mange barn og unge, og det var både mosjonister og tidligere verdenstopper blant de litt eldre startende.

Hele 360 syklister konkurrerte rundt i Driv sine fine terrengløyper denne kvelden. Været kunne ikke blitt bedre. Løypene var akkurat så bra som de skulle være, ryddet og preparert ekstra til denne kvelden.

Det var duket for det første rittet av 8 ritt i årets utgave av Kalas Cup.

På slaget klokken halv sju startet rundt 50 lovende 6-8-åringer. De skulle kjøre en runde i den grønne løypa. Det var full konsentrasjon og god innsats fra alle. De minste kjørte med master fra arrangørklubben (Thomas Nyborg) og oppsamling (Sturla Kaasa jr). Alle fullførte i god stil med en runde i pump-track-løypa før de kjørte i mål og fikk en velfortjent premie.

Etter at de minste var ferdige med sin runde, var det så duket for de litt endre barna opp til og med 12 år i den blå mellomlange løypa. Også her var det topp innsats.

Både jenter og gutter kjørte den samme blå runden på ca 2.5 km med avslutning med et lite hopp/dropp og en også her en runde i pump-track-løypa.

Senere på kvelden startet så rytterne i den rød løypa. Først var det ungdommene i de store klassene 13-14-15-16 år, deretter startet juniorer og seniorer og aldersbestemte klasser for voksne.

Den rød løypa er 5 km, og den skulle også kjøres bare en gang. For mange av rytterne gikk det veldig bra, og tidene var gode. Spesielt må nevnes storeslem i klassen Herrer 30-39 år med 3 x Driv - 1. plass Sturla Kaasa jr, 2. plass Thomas Nyborg, 3. plass Erik B. Hansen. Vi gratulerer.

Driv IL hadde mye å henge fingrene i med arrangementet denne kvelden. Rittmester Jan-Erik Christiansen hadde fordelt mannskapet godt utover som strategisk plasserte løypevakter rundt alle deler av løypa, som parkeringsvakter på Drivplassen og ved Mjærhallen, som medhjelpere i sekretariatet for tidtaking og data, som selgere i kioskene og som speaker.

Vi fikk solgt veldig mange pizza-slicer og Vangen-boller denne kvelden, det gikk jammen meg unna i rekordfart det også.

Dette er første gang Driv IL arrangerer et så stort ritt, og det gikk veldig bra. Alle vi snakket med var fornøyde med både arrangementet og løypene våre. Neste år håper vi på en gjentakelse, men da satser vi på enda flere deltagere. Kommer det 500?

Vi vil rette en stor takk til alle som stilte opp og hjalp til med å få dette rittet trygt i havn. Godt jobba, folkens!

Resultatene finner du her

Hjemmesiden til Kalas Cup