Gratulerer med fortjenestemedaljer i Driv IL 2024

Postet av Driv Idrettslag den 4. Apr 2024

Anne Mari Egner Stokseth, Silje Ravnsborg Christiansen, Roger Thompson og Håvard Myrseth.
Foto:Charlotte B. Nydahl

På årsmøtet i Driv IL 21.03.2024 delte hovedstyret ut fortjenestemedalje til Silje Christiansen og Roger Thompson. (Kriteriene ligger lenge ned i saken)
Komiteen for hedersbevisninger i Driv IL la frem kandidatene for hovedstyret, som vedtok å tildele hedersbevisningen til alle kandidatene. Komiteen har bestått av Roar Killerud, Anne Mari Egner Stokseth og Sturla Kaasa Sr. Hovedstyret berømmer komiteen for å ha levert et grundig arbeid, og setter stor pris på den store jobben komitten har lagt ned for å komme frem til kandidatene og vurderingen av disse.

Årets medaljemottakere:
Silje Ravnsborg Christiansen
Etter at fotballstøvlene ble lagt på hylla, fant Silje frem jobbeskolene, både de til vinterbruk og spesialsko til terreng- og baneløp! Ambisiøse løpere over hele Østlandet fikk nå en sterk, konkurransevillig veteran å bryne seg på. Det skulle både yngre og eldre konkurrenter få merke.
Temperaturer godt under nullpunktet og diverse underlag stoppet ikke løpsmaskinen Silje. Vinterkarusellen på Romerike har hun dominert i flere år. Et år spurtbesiret hun sågar alle sine mannlige konkurrenter. Det var en av årsakene til at hun ble kåret som "Årets Sportskvinde" av Sportsmannen.no i 2019
Begrunnelse Silje Ravnsborg Christiansen fortjenestemedalje 2024.pdf (Full begrunnelse)

Roger Thompson
Roger har en allsidig utøverhistorikk, ikke minst i Driv. Han var i en årrekke en habil fotballspiller, Roger ble av medspillerne karaktisert som et arbeidsjern med stor motor. Etter hvert gkkk han over til utholdenshetsidretter, som sykkel, ski og løping.
I Driv holdt Roger tidligere mest på med sykling. Men gradvis har det blitt mer løping. Og satsningen på løping har også gitt betydelige positive resultater. Det er gate- og terrengløp som det blir flest av, særlig gateløp. For eksempel Follotrimmen hvor han har deltatt siden 2008 og Vinterkarusellen på Romerike hvor Roger har fått med seg flere seire og topplasseringer og seire.
Nå er Roger i Norgestoppen i sin klasse, og leverer løp med topplasseringer på rekke og rad.
Begrunnelse Roger Thompson fortjenestemedalje 2024.pdf (Full begrunnelse)

Tips om kandidater sendes til post@driv-il.no

Som alltid servering på årsmøtene til Driv IL Foto: Chrlotte B. Nydahl

KOMITÉ FOR ÆRESBEVISNINGER, OPPDATERTE KRITERIER, VEDTATT AV HS 04.03.2024

8.1 Generelt

Det finnes to kategorier hedersbevisninger i Driv:

• Fortjenestemedalje
  • Æresmedlemskap

For å vurdere aktuelle kandidater til disse, er det en egen komité; «Komité for æresbevisninger».

Det er hovedstyret i Driv som fatter endelig vedtak om tildeling av æresbevisninger.

8.2 Oppnevnelse av komiteen

Hovedstyret utpeker medlemmer til komiteen. Fortrinnsvis 4 medlemmer, (50/50 kjønnsfordeling) for en periode på 3 år om gangen.

Komiteen konstituerer seg selv.

8.3 Utdeling av æresbevisninger

Utdeling av æresbevisninger skal finne sted i forbindelse med jubileer eller årsmøte i Driv.

8.4 Prosedyre for utnevnelse av æresbevisninger

Komiteen informerer om at arbeid med å foreslå og vurdere kandidater til æresbevisninger igangsettes.

Komiteen fastsetter en siste frist for å foreslå kandidater.

Komiteen utarbeider forslag til kandidater for æresbevisninger.

Komiteens forslag til kandidater for æresbevisninger skal fremlegges for hovedstyret ved leder senest 1 måned før utdelingstidspunktet.

8.5 Rett til å foreslå kandidater

Alle medlemmer, tillitsvalgte, trenere og lagledere har rett til å foreslå kandidater.

Hver av gruppene i Driv har et særskilt ansvar for å fremme kandidater inn til komiteen.

8.6 Taushetsplikt

Alle vedtak som fattes i komiteen og i hovedstyret er konfidensielle.

8.7.1 Fortjenestemedaljen

For å komme i betraktning til å bli tildelt fortjenestemedalje i Driv må kandidaten ha deltatt aktivt i driften av laget eller i grupper og/eller i en sportslig aktivitet på en slik måte at idrettslagets anseelse er ivaretatt på en tilfredsstillende måte.

Fortjenestemedaljen skal gis til kandidater som har markert seg spesielt positivt.

Fortjenestemedaljen skal også kunne tildeles kandidater som har tilgodesett Driv med arbeidsinnsats, tid og annen ressursbruk. Fortjenestemedaljen skal derfor kunne tildeles «hverdagsheltene» i laget i like mye som til de som har oppnådd fremragende sportslige resultater.

8.7.2 Æresmedlem

For å komme i betrakting til å bli Æresmedlem i Driv skal kandidaten ha deltatt i driften av laget eller gruppene på en særdeles aktiv og prisverdig måte, og/eller i sportslige aktiviteter slik at lagets anseelse er ivaretatt på en meget tilfredsstillende måte.

Det forutsettes en innsats langt utover det som en med rimelighet kan forvente av et medlem.

Æresmedlemskap er en hedersbevisning som henger meget høyt, og skal gi uttrykk for lagets takknemlighet for enestående innsats.

Æresmedlemmene er for all fremtid fritatt for betaling av medlemskontingent til laget.

Tildelte æresmedlemskap og fortjenestemedaljer i Driv IL:

Æresmedlemskap: (Har alle fått fortjenestemedaljen først)
1952: Einar Buer
1987 Nils Wiik
1987: Kåre Myhre
1997: Hroar Kjelgaard
1997: Åge Rustad
2002: Odd Myhre
2007 Knut Thorvaldsen
2011: Anne Mari Stokseth
2014: Aud Hønsi
2019: Per-Erik Østlie