Sykkelgruppas medlemmer plikter å opptre som
gode representanter for Driv IL gjennom å:
1.På
landeveien følger alle trafikkreglene;
a.Stopper
foran rundkjøringer
b.Kjører
riktig vei i rundkjøringer
c.Stopper
på rødt lys
d.Sykler
tett på maks 2 rekker
e.Gruppen
stopper ved behov for å slippe biler forbi
2.I
terrenget, (se også utdrag fra markavett-regler utarbeidet av skiforeningen);
a.Viser
hensyn til alle som ferdes i marka. Gi
signal, senk farten!
b.Viser
hensyn til naturen. Ikke kaste søppel!
c.Ikke
sykle over dyrka mark!
3.Syklister
i DRIV IL Sykkelgruppe opptrer høflig og er blide mot alle trafikanter.
Sykkelvett, utdrag fra
skiforeningens markavett-regler:
- Visste du at det er 30 kilometers fartsgrense i Marka? Eller at det i henhold til friluftsloven er lov med stisykling? Skiforeningen har merket mange sykkelveier i Marka og bundet disse sammen med trillestier og klopper over myrer. Vi mener at Marka er stor nok til både gående og syklende, men syklistene får et spesielt ansvar
- i Marka er syklisten den ”harde” trafikanten, og må bruke hodet og avpasse farten i møte med turgåere .- Interessen for sykling er økende og presset på noen områder er stort. Langt de fleste som går på tur i Marka bruker grusveiene. Det er derfor positivt å få syklistene til å benytte stier, da kommer de vekk fraturgåerne på vei, og de
bidrar til at stiene ikke gror igjen.
- Legg gjerne sykkelturen unna de mest
populære turløypene for gående.
- I Marka er det fartsgrense på 30
kilometer i timen. Er man syklist på grusen i Marka må man bruke hodet, og
tilpasse farten sin
- I følge Friluftsloven § 2 er det tillatt å sykle på sti
- Når det gjelder ødeleggelse er det bevist at en syklist ikke sliter mer på en
sti enn en turgåer.
Stivettreglene
Det å ha flotte stier å sykle på er ikke en rettighet, men et
privilegium, minner Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) oss på. De har
laget noen gode stivettregeler for å bevare stiene vi ferdes langs til glede
for alle, år etter år. NOTS oppfordrer syklistene til å tenke etter hva de kan
gjøre for at urgåere de møter skal oppleve terrengsykling som et positivt
innslag i friluftslivet.
1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.t 3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre,
særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige
partier. 4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti. 5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en
hindring, gå av sykkelen. 6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye
nedbør. 7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. 8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. 9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker. 10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover
forkjørsrett.