Drivryttere i NM Rundbane

Postet av Driv Idrettslag - Sykkel den 8. Jul 2012

2 Drivryttere markerte klubben i NM, Halden 7. juli 2012

Spektakulær og krevende løype på Fredriksten Festning

Jon Kristian Jakobsen og Lai Holmsen (bilde viser gutta før start) stilte sporty opp til start i NM, Rundbane som ble arrangert på Fredriksten Festning helgen 7. til 8. juli.  Etter skade- og sykdomsperiode ønsket gutta å teste ut formen med makspuls fra start til mål i en svært krevende løype og med ryttere fra hele landet  (se bilder ved å åpne hele saken).

Jon Kristian er en dreven rytter i denne type ritt, men med 3 lange skadeperioder denne våren, har han ikke fått kjørt mer enn ett ritt i tillegg til terrengsykkelrittet.  Derfor var det med spenning vi fulgte han til start, og en 7. plass med tiden 1:16:30 tyder på at formen er i anmars.

Lai har hatt en god oppkjøring til sesongen, spesielt på landevei.  Etter den store oppturen med klubben fra Lillehammer hvor han var godt med inn til mål med gruppe 1, ble han syk den første uka.  Mange har slitt litt med mageproblemer etter L/O, og treningen har blitt minimal.  Spenningen var stor i forhold til å starte i NM og spesielt i et ritt av denne typen.  Pulsen går rett opp i sone 4..... og der blir den i fire runder!!  Til tross for det ble det en god 10. plass i sin klasse.

Se bilder fra løypa ved å åpne saken

Her ser vi Jon Kristian ute fra den krevende løypa.

Traseen var lagt på- og rundt Fredriksten festning i Halden.  Rundbane i terreng er normalt en sport for seg selv, og spesielt denne løypa var ekstra krevende og spektaktulær;
Fra start gikk det rett inn i krevende partier både oppover, nedover og med svært krevende svinger og tekniske partier over Halden by.  Ut og inn/ opp og ned på festningens murer gjorde sitt til at det ble lite eller ingen tid til hvile i denne løypa.

Her er Lai i fint driv ute på andre-runden.

Med den siste tids nedbørsbender, ble løypa ikke krevende.  Ikke bare var underlaget sugende og tungt, men det var partier hvor man måtte tenke sikkerhet fremfor å bare la det står til.

Rundbane i terreng er definitivt en egen sjanger innen sykkelsporten, men ifølge Lai fristet det til gjentagelse.  Som Lai sa etter rittet, så er dette en form for sykling man må trene spesielt på.  Timer og mil på en landeveissykkel er godt å ha i bunnen, men spesialtrening både teknisk og kondisjonsmessig er en fordel å ha før man stille i denne type ritt.