Klubbkveld tirsdag 10. januar 2012

Postet av Driv Idrettslag - Sykkel den 15. Jan 2012

Det var et overveldende oppmøte på sykkelgruppas første klubbkveld.  Med en lett blanding av informasjon generellt samt muligheter for prøving og bestilling av drakter, var det mange som hadde funnet veien til Mjær Ungdomsskole denne kvelden.  Godt over 70 stykker møtte opp, og tilbakemeldingene så langt har bare vært positive.

Foto: Anne Linn Struksnes

Lokalpressen glimret med sitt fravær, men vi har laget et forslag til artikkel vi håper det er plass for i denne ukes avis, følg med.  I tillegg bør du sette deg godt til rette med en kopp kaffe og lese en "kort" oppsummering ved å åpne opp for hele innlegget her;

Hovedtemaet på denne kvelden var presentasjon av klubbens nye drakt-kolleksjon, men Sturla hadde først en presentasjon av sykkelgruppas status så langt, og ikke minst planer fremover.  Du kan se presentasjonen her:
Klubbkveld

Status:
Fra stiftelsen av gruppa i august, opptak i IL Driv den 15. november og som egen sykkelgruppe i NCF den 6. desember har det vært jobbet intenst med ulike planer.  Før klubbkvelden var det 78 personer som hadde meldt sin interesse for sykkelgruppa, og det blir spennende å se etter at all registrering er foretatt, hvor mange vi er nå.
Til tross for mørke vinterkvelder er det også litt aktivitet i gruppa, spesielt i form av et treningstilbud inne hos Avancia i Ski hver onsdag.  I og med at det er første året vi er i gang, vil det ikke bli utvidet med flere kvelder denne vinteren, men ut i fra interessen, er det ganske sikkert at dette blir et utvidet tilbud neste vinter.

Registrering:
Sykkelgruppa ønsker å ha et tilpasset tilbud til alle som ønsker å være med, og vil derfor naturlig dele aktiviteter inn i ulike nivåer.  For å få en best mulig oversikt er det derfor ønskelig at alle registrerer seg via gruppas eget registreringsskjema (se egen sak på hjemmesiden).  Det er ingen absolutt forpliktelse i det nivået man nå melder inn, og det vil ganske sikkert være mange som kommer til å forandre gruppe etterhvert.
Det er også viktig å merke seg at gruppa vil ha et tilbud i en egen mosjonsgruppe for de som ønsker kun å møtes til sykkelturer sammen.  Denne gruppa ledes av Tore Smådal.

Ritt:
Gruppa har som målsetting at flest mulig deltar i sykkelritt.  Det er spennende, og ikke minst er det målbart for den enkelte.  Derfor har vi sett oss ut noen ritt vi ønsker å fokusere spesielt på, og til disse satsningsrittene vil vi forsøke å legge opp til felles opplegg.  Satsningsrittene er viktig for gruppa å delta på, og derfor ønsker vi oppfordrer felst mulig til å stille på disse.
På landeveien er det Enebakk Rundt den 1. mai (allerede 34 stykker påmeldt), Lillehammer- Oslo 23. juni (info om påmelding kommer snart).
På terrengsykkelen er det Grenserittet 4. august og Birken 24. og 25. august som gjelder.
I tillegg ønsker Driv IL Sykkel å stille med så mange som mulig på Nissan Cup til sommeren.  Dette er et fantastisk arrangement som går i greie terreng-løyper, og deltagelse her vil være en flott trening og konkurranse mot stort sett de samme gjennom 8 sykkelritt i Oslo-regionen hele sommeren.

Lisens:
Vi vil komme med mer informasjon om lisens i slutten av januar.  En helårslisens betinger at du er medlem i en sykkelklubb, og det er sykkelgruppa som må anmode om lisens for deg.  En lisens fra forbundet koster omtrent kr. 550,- pr person, og den gjelder hele året.  I tillegg vil man da være forsikret i både ritt og under trening.  Mer informasjon om dette vil komme.

Drakter:
Dette var en av kveldens store saker, og etter intenst jobbing og vurdering, har vi nå fått en komplett kolleksjon av sykkeltøy som vi kan være stolte av.  For bestilling og informasjon om prøving, se annen sak lenger ned på siden.  Det ble informert om at når man bestiller via WEB-shopen, så blir ikke konto belastet før varene sendes (i begynnelsen av mars).  Dette ser ut til ikke å stemme helt, og det vil bli sjekket opp nærmere med TRIMTEX og informasjon kommer så snart vi får beskjed.

Videre planer:
Som de fleste kunne se på klubbkvelden, er snittalderen i gruppa rimelig høy!  Dette er et faktum som alle var kjent med, og gruppa ble etablert etter påtrykk fra voksne aktive sykkelryttere.
Ikke desto mindre er ønsket om å etablere en egen barne- og ungdomsgruppe!  Dette er et mål gruppa vil jobbe mot gjennom å arrangere egne klubbritt og sykkelskole, men viktigste i denne prosessen er å få med voksne ledere og trenere.  Gruppa vil stille opp med nødvendige ressurser til kurs og annen oppbacking, men oppfordringen går allikevel til alle om å tenke igjennom sin egen innsats på dette området.  Her trenger vi noen som kan gjøre en jobb!

Det er også stor interesse for å arrangere egne klubb-/treningsritt både i terrenget og på landeveien, og dette er også aktiviteter vi vil forsøke å gjennomføre.  Mer informasjon kommer.

Åpnings- /jubileumsritt:
Det er lokale ressurser i bygda som jobber med å arrangere et åpningsritt for å markere etableringen av sykkelgruppa.  Ikke minst er dette aktuelt i 2012 da IL DRIV runder 75 år, og at sykkel var en av de grenene idrettslaget gjorde seg best bemerket i den første tiden.  Åpningsrittet blir arrangert, men dato er foreløpig ikke helt bestemt.  Det skal passe inn med andre arrangementer i klubben og ikke minst ønsker vi bare og tørre veier.

Videre informasjon:
Det ble presisert at gruppas hjemmesider er vår viktigste informasjonskanal.  Disse hjemmesidene bør alle sykkelinteresserte besøke minst et par ganger i uken, spesielt når veiene begynner å bli bare, og temperaturen kryper oppover.
Det er også viktig at diskusjonsforumet brukes for alt det er verdt, og inntil nye hjemmesider foreligger finner dere dette under "Aktuelt"
Ved spørsmål eller andre innspill, ber vi om at dere kontakter noen av styremedlemmene.

Atle Killerud, 15. januar 2012